MALARZ CHIŃSKICH CESARZY

Giuseppe Castiglione (19 VII 1688 – 17 VII 1766) wstąpił do jezuitów, mając za sobą doświadczenie malarskie. Został bratem zakonnym. Przełożeni wysłali go do Lizbony na dalsze studia w dziedzinie malarstwa i architektury. Ostatecznie, wraz z innym jezuitą, z wykształcenia lekarzem, został posłany do Chin i tu przeszedł do historii sztuki chińskiej pod nazwiskiem Láng Shìníng (郎世寧). Zasłynął jako malarz na dworze trzech kolejnych cesarzy Chin (Kang Xi, Yong Zheng and Qian Long). Jego prace znajdują się w wielu muzeach, w tym w Muzeum Pałacu Cesarskiego w Pekinie i w Muzeum Narodowym w Taipei oraz galeriach w Chinach i na świecie. W roku 2000 jedna z jego prac – „Jesień na polach” – została sprzedana na aukcji za ponad 16 milionów dolarów (HK). Reprodukcje jego prac znalazły się na 40 różnych znaczkach Poczty Chińskiej. Chińska Nanjing TV zrealizowała w ostatnim czasie wieloodcinkowy film dokumentalny poświęcony jezuickiemu malarzowi i architektowi.
Brat Giuseppe Castiglione zaprojektował też na zlecenie cesarza kilka budynków. Największą sławę przyniosły mu jednak obrazy, w których łączył doświadczenie zachodnioeuropejskiego malarstwa olejnego z technikami rdzennie chińskimi. Jednym z najbardziej podziwianych dzieł jest płótno 8 metrowej długości, w rodzaju naszych panoram, zatytułowane „Sto koni”. Konie były jednym z ulubionych tematów jego malarstwa.
Brat Castiglione był malarzem, lecz również i misjonarzem. Nie tylko zapoznał chińskich artystów z europejską sztuką, ale także z chrześcijańską wrażliwością na piękno. Ziarno rzucone przez niego w chińską glebę, jak pokazują liczne, poświęcone mu publikacje, nie tylko nie zginęło, ale rozwija się i wydaje dobre owoce.

                                                                                                                                                                                         Opr. Leonardo
                                                                                                                                                                                    Białystok, 14 III 2019r.